Dette skal du vide om SEO
Når det kommer til at opnå synlighed omkring produkter, varer og ydelser på nettet, er SEO et afgørende element. Søgemaskineoptimering er vigtigt arbejde, når du har en hjemmeside, og du vil nå ud til flest mulige kunder.
Herunder finder du den basisviden, du har brug for til at få kendskab til betydningen af søgemaskineoptimering, og du få råd til at optimere din hjemmeside.
Hvad er SEO?
Søgemaskineoptimering er den danske betegnelse for det arbejde, som udføres i forhold til at gøre en hjemmeside synlig på nettet. Arbejdet handler i bund og grund om marketing og om at nå ud til flest mulige, potentielle kunder.
Søgemaskineoptimering har til formål at skabe øget trafik på din hjemmeside, så du højner dine muligheder for at øge dit salg og udvide din kundebase.
Som virksomhed og firma skabes meget af driften på nettet, da det er herfra en stor del af salget og kundetiltrækningen foregår. Det er ikke nok kun at oprette en hjemmeside.
Indholdet og kvaliteten af hjemmesiden er afgørende for, at det er dine varer og ydelserne, som bliver vist, når en potentiel kunde søger på nettet.
Derfor er SEO vigtig
I dag bruger vi nettet til at opnå viden, finde produkter, købe varer, søge efter hjælp og mange andre betydningsfulde gøremål. Som virksomhed og firma har digital synlighed stor betydning for driften og dermed økonomien.
Søgemaskineoptimering er ikke en enkeltstående aktivitet, du laver af én omgang. Det er konstant og fortløbende arbejde, som kræver kendskab til nichen for firmaets produkter og ydelser. For at et firma kommer til at ranke højt i søgeresultaterne på en søgemaskine, skal der udvælges betydningsfulde ord.
Mange virksomheder vælger at samarbejde med et bureau, som specialiserer sig i SEO-opgaver. Når du køber dig til Søgemaskineoptimering, er du ikke garanteret høj synlighed på nettet. Du vil som udgangspunkt have flere konkurrenter på det marked, du beskæftiger dig indenfor. I er i konkurrence med hinanden om at opnå synlighed. Når du køber dig til søgemaskineoptimering, fremmer du dine chancer for at få en højere placering i søgeresultaterne på nettet.
Hvordan laver jeg søgemaskineoptimering?
SEO er en kompliceret arbejdsopgave, som består af både analyse, research, markedsføring, analyse og teknisk forståelse.
Du kan arbejde med søgemaskineoptimering på flere niveauer:
- Foretage søgeordsanalyse
Det er en god idé at starte med at undersøge dine kunders adfærd for at finde ud af, hvilke søgeord de gør brug af, når de vil søge på dine varer eller ydelser.
- Strategi
Det er vigtigt, at du er bevidst om din placering på nettet samt dine konkurrenters placeringer. Dette er et vigtigt led, som er med til at afklare, hvad dine formål er med at skabe trafik og hvilke delområder, du har brug for at sætte fokus på.
- Linkbuilding
På Google fungerer linkbuilding som en anbefaling. Det har stor betydning, at du skaffer links til din hjemmeside via andre hjemmesider, som ’anbefaler’ dig.
Det er forskelligt fra firma til firma, hvilke delområder der skal arbejdes med og prioriteres. SEO handler om at lægge fokus på dét område, hvor der kan skabe størst og mest effektiv forandring.